Bananglass med rostade hasselnötter …


Den här glassen var en chansning. Var lite orolig att den skulle bli gryning, men inte. Den blev fantastisk god med en rund och god banansmak.

I vanlig ordning så smaksätter jag mjölken med önskad smak jag vill ha på glassen. Jag mixade ner bananen i mjölk och lät det stå och dra över natten. Sen använde jag mjölken när jag gjorde glassen. Man behöver inte sila bort någonting men ta bort det övre lagret som blivit lite mörk i färgen.

3 äggulor, 1,2 dl socker, 2 tsk vaniljsocker/vaniljstång, 4 dl mjölk 3% (3 dl skall användas men det blir lite bortfall), 2 dl vispgrädde, 2 bananer + hasselnötter

Mixa två bananer i mjölken och låt dra några timmar. Min stod över natten.
Vispa äggulorna, sockret och vaniljsockret/fröna från vaniljstången tills det är luftigt. Tillsätt 3 dl bananmjölk under omrörning. Vispa grädden ganska hårt. Vänd ner de övriga ingredienserna i den vispade grädden. Häll ner i glassmaskinen och låt gå ca 30-40 minuter. Häll sen över i en burk eller småglas.
Rosta hasselnötterna i ett torr stekpanna. Låt kallna. Strö över vid servering.

 

