Pannbröd, i stekpannan …

pannbrod-i-stekpanna

Gissar att jag inte var den enda som blev förälskad i en nya tv-serien Mandelmann. Dom gjorde bland annat ett pannbröd som lät spännande. Så idag testade jag deras recept. Enkelt. Även om det tar en liten stund att kavla ut och steka varje bröd för sig. Men det var det värt.

 

50 gram smör, 5 dl mjölk, 1-2 nävar havregryn, 12,5 gram jäst, 0,5 tsk salt, 1 msk honung, 0,25 tsk hjorthornssalt, 0,5 dl grahamsmjöl, 9 dl vetemjöl

Smält smöret och häll på mjölken. Smula ner jästen i en degblandare och häll på degvätskan. Häll i havregrynen. Rör ner salt, honung och hjorthornssalt. Häll i mjölet, men ta det försiktigt på slutet så att inte degen blir för hård.

Arbeta ihop degen tills den släpper bunken och låt den sedan vila i 20 minuter. Dela degen i 16 bitar och rulla små bullar.

Kavla ut dem tunt. Hetta upp en gjutjärnsstekpanna (utan fett) eller använd en teflonpanna och grädda bröden i ca 1-2 minuter på varje sida. Erkänner att mitt första bröd inte blev sådär runt och fint. Men man fick till tekniken snabbt.  Låt svalna på galler.

 

 

MEN nu var det lite som så att när jag skrev ut receptet så fanns inte havregryn med. Dom hade missat det när dom lade ut det på nätet. Så jag gjorde utan havregryn. Kanske godare med havregryn, vet inte. Jag tyckte mina utan havregryn var riktigt goda. Får testa med havregryn nästa gång. Men eftersom jag inte hade några havregryn så hade jag mer mjöl istället. Häll på lite i taget tills degen känns bra liksom.

 

Källa: Mandelmann

 

 

