Egen smak på sillen …

Egen smak på sillen

Här kommer recept till er som vill smaksätta er egen sill! För har man testat så inser man hur enkelt det faktiskt är. Man kan vara ambitiös och lägga in egen sill några dagar innan, eller så köper man färdig inläggningssill. Välj själv! Nedan ser ni recept på ingredienserna till röran. Sen får ni höfta hur mycket sill ni vill ha i röran. Mitt tips är att låta röran, tillsammans med sillen, stå och dra ett dygn innan för bästa smak. Jag brukar också försöka få med en grönsak/frukt i röran för att få lite ”tuggmotstånd” i röran.

Inläggning till 1 burk inläggningssill – Koka upp 2 dl socker, 1,5 dl vatten, 0,5 dl ättiksprit, några kryddpepparkorn, nejlikor och lagerblad. Låt svalna. Skölj fileerna i kallt vatten och lägg sen ner dom i lagen. Låt stå kallt några dagar. Häll av spadet och blanda med nedan blandning en dag före servering.

Basilikasill (ICA)
Mixa 1 kruka basilika med 1,5 dl gräddfil tills den är riktigt grön. Smaksätt med rivet skal av 1 citron, 1 msk majonäs, 1/2 tsk salt och 1 krm peppar.
Min version blev, mer basilika. Jag bytte ut gräddfilen mot creme fraiche och även citronen blev utbytt mot lime. Majonäsen smakade jag mig fram på. Blev en klar sillfavorit!

Västerbottensill (svenskfisk.se)
1 dl majonäs, 1 dl matlagningsyoghurt, 1,5 dl riven Västerbotten, 1 msk dijonsenap, salt & peppar (Det stod även vitlök i receptet men det skippade jag).
Min version blev, mindre majonäs och mer yoghurt, och provsmaka er fram på dijonsenapen/osten. Även denna en höjdare även om det kanske var oväntad. Till och med min vän som inte gillar sill tyckte att denna var okey. Ett gott betyg alltså!

Limesill
Creme fraiche, lite majonäs, rivet skal från lime och limejuice. Jag skalade även gurka och blandade ner bitar i röran. Den ger inte så mycket smak men jag tycker ändå att det är gott i. Riktigt fräsch i smaken!

Sill med soltorkad tomat
Här blandade jag creme fraiche, lite majonäs, chili sauce/tomatpure, lite vitlök och hackade ner en massa soltorkade tomater. Blanda ner lite basilika eller fetaost i om det är sommarsill.

Pepparrotssill med Wasabi
Creme fraiche, lite majonäs, äppelbitar, pepparrot på tub och något kul som jag fann på hyllan brevid dom andra romburkarna. Wasabirom, som är en tångkaviar. Tyckte att den var rolig i färgen då den är grön så den hamnade  i samma röra och även en liten klick ovanpå för dekorationens skull.

Romsill
Creme fraiche, lite majonäs, rom, hackad rödlök och persilja.

Julsill med Nejlika & Apelsin
En god sill med juliga smaker. Creme fraiche, malen nejlika och apelsinbitar. Smaka av tills du får en bra smak. Skala apelsinen. Skär mindre apelsinbitar. Jag tog bort hinnan på sidan av klyftan, men inte den undre då risken annars skulle vara att den skulle falla isär. Blanda ner apelsinen.

 

Sill med Wasabi Julsill Nejlika Apelsin Recept

 

 

