Jordgubbssorbet …

Jordgubbssorbet Recept
När jag frågade min kille vad han ville ha för smak på glassen så svarade han att han ville ha sorbet istället. Hm. Eftersom jag aldrig väljer sorbet från menyerna så visste jag inte riktigt hur en sorbet skulle vara. Läste runt på lite olika recept och fick en känsla för vad det innehåller. Det blev överraskande gott. Krämigare än vad jag trodde. Sorbet för mig var liksom isig frukt. Min kille var också mer än nöjd över både smaken och konsistensen. Jag lyckades. Puh.

Jag valde att hälla över min sorbet direkt i glasen. Blir ca 4-6 glas. Beroende på storlek. Jag har mindre vattenglas och fick 7 st glas. Några hann bli uppätna innan bilden togs …

 

1 dl strösocker, 1 dl vatten, ca 3 dl jordgubbar, 1 msk saft från citron, 2 äggvitor

 

Sockerlag: Koka vatten och socker i en kastrull till sockret löser sig. Låt svalna.

Mosa bären i en mixer. Passera moset genom en sil för att få en slät och fin konsistens. Blanda ner citronsaften i jordgubbsröran. Blanda ihop sockerlagen och jordgubbarna. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd runt i jordgubbsröran. Häll över i en glassmaskin och låt snurra i ca 30 minuter innan du häller över det i glas eller en bunke.

 

Utan glassmaskin? Helt ärligt så vet jag inte hur detta recept fungerar utan glassmaskin. Det kan vara så att den skiktar sig i frysen. Viktigt är att röra runt några gånger innan den fryser.

 

 

