Lakritsglass …

Lakritsglass Recept
Detta blev en underbar lakritsglass även om den inte är svart. Det tål att påpekas igen. När man gör egen glass blir det inte alltid ”rätt” färg på glassen.

3 äggulor, 1,2 dl socker, 1 tsk vaniljsocker/vaniljstång, lakritsgranulat eller liknande, 2,5 dl mjölk 3%, 2 dl vispgrädde + Ev. lakritssås (färdig på tub)

 

Blanda mjölken och din lakritsvariant. Man kan använda olika varianter av lakrits. (Det går att mortla lite Turkisk Peppar om man inte har något pulver hemma). Jag hade lakritsgranulat hemma så det var det jag använde. Låt mjölken få en lite starkare lakritssmak än vad du önskar då den skall blandas ut med övriga ingredienser.

Mitt granulat löste inte upp sig riktigt i den kalla mjölken så jag värmde på den lite så att allting löste sig. Sen lät jag den kallna i kylen innan jag fortsatte.

Vispa äggulorna, sockret och vaniljsockret/fröna från vaniljstången tills det är luftigt. Tillsätt lakritsmjölken under omrörning. Vispa grädden ganska hårt. Vänd ner de övriga ingredienserna i den vispade grädden. Häll ner i glassmaskinen och låt gå ca 30-40 minuter. Häll sen över i en burk/glas och låt stå ytterligare några timmar i frysen. Om du inte har någon glassmaskin häller du över glassröran direkt i en bunke. Dock behöver du röra runt i röran några gånger innan den fryser.

 

Tips! Jag hällde lite lakritssås i botten några glas och ställde in dom i frysen. Sen tog jag ut dom och ringlade runt lite lakritssås runt i glasen och in i frysen igen. Sen när glassen var färdig i glassmaskinen så hällde jag över glassen direkt i glasen och in i frysen igen.

 

 

 

 

 

