Glass á la chokladboll …

Glass chokladboll Delicato

När jag berättade för min vän att jag skulle testa glass med Delicatos chokladbollar så var hennes spontana reaktion inte av samma uppfattning som min. Men såna småsaker hindrar inte mig från att testa. En bra magkänsla. Det blev en goood glass. Inte alls äcklig smörkänsla som min vän uttryckte det …

Chokladbollar + 3 äggulor, 1,2 dl socker, 2 tsk vaniljsocker/vaniljstång, 2,5 dl mjölk 3%, 2 dl vispgrädde, 1 msk Oboy (kan uteslutas)

 

Lägg gärna in chokladbollarna i frysen innan användning. Bättre om dom är kalla när man blandar ner dom i glassmeten.

Vispa äggulorna, sockret och vaniljsockret/fröna från vaniljstången tills det är luftigt. Tillsätt mjölk + Oboy under omrörning. Vispa grädden ganska hårt. Vänd ner de övriga ingredienserna, utom chokladbollarna, i den vispade grädden. Häll ner i glassmaskinen och låt gå ca 30-40 minuter. Skär chokladbollarna i lagom bitar. Blanda ner i slutet när glassen nästan har gått klart. Häll sen över i burk och låt stå ytterligare några timmar i frysen. Strössla över med lite kokos vid servering.

 

 

 

 

 

