Basilikamajonäs med lime …

Basilikamajonäs Lime Recept

Sorry, men jag vet faktiskt inte skillnaden på majonäs och aioli. Jag kallar det majonäs, men kanske att jag har gjort en basilikaioli? Hur som, god blev den, oavsett vad det nu är …

1 kruka basilika, 2 äggulor, 3 dl rapsolja, 1 st lime och salt

Plocka av bladen och mixa dom med en stavmixer. Lägg äggulorna i en bunke. Droppa i lite olja i taget samtidigt som du mixar med en mixerstav. Häll på under omrörning tills all olja är slut och blandningen har blivit en härlig tjock blandning. Blanda ner basilikamixet och riv ner limeskal och lite limejuice. Smaka av och blanda ev i mer lime. Salta.

Går utmärkt att förbereda dagen innan.
Nu tror jag att jag har fått kläm på det. Detta är en majonäs. När man tillsätter vitlök så blir det en aioli …

 

 

