Semlor, stora som små …

Semla mini

Jag bara älskar semlor. Mandelmassan och kardemumman, underbart. Och dom flesta varianterna går hem hos mig. Stora, små och specialare.

Välj själv – Vanliga eller mini. Om man gör mini får man ta två tycker jag.

150 gram smör, 5 dl mjölk, 50 gram jäst, 1,5 dl strösocker, 2 tsk stött kardemumma, 0,5 tsk salt, ca 15 dl vetemjöl (900 gram)

Fyllning: Mandelmassa och ovispad grädde
Toppa med vispad grädde och florsocker

Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm blandningen till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke. Häll över degspadet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, kardemumma, salt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en deg och knåda den ca 5 min i köksassistent eller 10 minuter för hand. Låt degen jäsa övertäckt i ca 40 minuter.

Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i 26 bitar (fler om du vill ha mini). Rulla till runda bullar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 30 minuter. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 10 minuter tills de har blivit gyllenbruna (kolla tiden om du gör mini). Låt svalna på galler.

Skär sedan bort ett lock på varje bulle. Gröp ur ett litet hål i bullen. Blanda mandelmassan med lite ovispad grädde till en följsam röra. (Blir så mycket godare än en bit hård mandelmassa.) Vispa grädden. Fyll bullen med mandelmassan och spritsa sen över grädden. På med locket och pudra över med florsocker.

Källa: Allt om mat

 

Sugen på att testa en annan form? Muffins som semla.
https://ullanbullan.wordpress.com/2015/02/08/semla-som-muffins/