Pepparkaksbullar …

Pepparkaksbullar Recept

Då det är min kille som är den stora bullfantasten här hemma så fick han välja mellan pepparkakskrydda eller saffranskrydda på bullarna …

50 gram jäst, 100 smör, 5 dl mjölk, 250 gram Kesella kvarg, 1,5 dl socker, 0,5 tsk salt, 5 tsk pepparkakskrydda och ca 16 dl vetemjöl (häll på mer ifall degen fortfarande känns för kletig)  + 1 ägg för pensling

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt (37 grader). Häll smör/mjölkblandningen över jästen och rör runt till den har löst upp sig. Blanda ihop alla torra ingredienser för sig. Tillsätt kvarg, socker och sist mjölblandningen. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.

Ta upp degen på mjölad bänk. Dela den i 35 bitar och baka ut till lussekatter. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Sätt ugnen på 225°.

Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-8 min. Låt svalna på galler.

Jag är ingen russin-fantast men tror att det kan vara gott att blanda ner det i degen. Jag testade med non-stop i stället. (Non-stop Marabou. Dom håller färg/form längst i ugnen när jag har jämför med andra. Se länken nedan)

https://ullanbullan.wordpress.com/2014/12/07/non-stop-vs-smarties-i-ugnen/

Recept
Pepparkaksbullar Nonstop Recept

Grundrecept är Saffransbullar hos Arla

 

 

