Chocolate chip cookies …

Chocolate chip cookies

Testade ett recept, lite sådär reserverad över att dom kanske inte skulle nå upp till dom förväntningarna jag hade på hur jag ville att dom skulle smaka. Men dom klarade sig galant på min förväntningar, lite sega i mitten …

Nästa gång skall jag nog byta ut chokladknapparna mot non-stop, för att få en roligare färg på kakorna. Man kan också blanda ner lite kakao i degen så blir det mer chokladiga kakor.

225 gram smör, 2,5 dl brun farinsocker, 1,3/4 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker, 2 ägg, 4 dl vetemjöl, 1 tsk bikarbonat, 0,5 tsk salt, 3 dl chokladknappar/nonstop/grovhackad choklad (om du tar Choklad chunk från Odense räcker det med 2 dl), 1-2 dl grovhackade hasselnötter, eller kanske lite jordnötter istället

Blanda rumstempererat smör, farinsocker, strösocker och vaniljsocker. Vispa till en fluffig röra. Blanda ner ett ägg i taget.

Blanda mjöl, bikarbonat och salt. Rör ner i äggsmeten och tillsätt choklad och nötter.

Plåt med bakplåtspapper. Rulla till bollar och platta till dom lite. Jag fick plats med 8 st per plåt. Men det beror ju på hur stora/små man vill göra. Jag lade dom 3+2+3. Provbaka en kaka först så får du en uppfattning om storlek och gräddning. Mitt i ugnen på 175 grader, i ca 8-10 minuter. Blir ca 30-40 st.
Odense Choklad Chunks = Små bitar av mörk äkta choklad, hög kakaohalt på 49 % och smälter inte vid bakning.

Källa:  Recept.nu

 

 

