Basilikaglass med avokado …

Basilikaglass med avokado

Våga testa!

När jag berättade för mina vänner att jag skulle göra en Basilikaglass med avokado var det ingen som tyckte att det verkade vara en bra idé. Men det struntade jag i och gjorde en dubbel sats. Det blev en riktig höjdare. Roligt och riktigt gott!

Eftersom jag gjorde en dubbel sats fick det inte plats i glassmaskinen. Så jag körde både i glassmaskin och utan. Båda blev bra.

3 ägg, 1,5 dl strösocker, 3 dl vispgrädde, 1,5 tsk vaniljsocker, 1 avokado, 1 dl basilikablad + färdiga små bruschettaskivor eller liknande som strössel ovanpå

Dela äggen. Vispa äggvitorna för sig till ett hårt skum. Vispa gulorna med sockret så det blir ljust och pösigt. Vispa grädden tillsammans med vaniljsockret.

Halvera avokadon och gröp ur fruktköttet. Mixa avokadon och basilikan med en mixer. Rör ner moset i ägguleblandningen. Vänd försiktigt ner grädden och till sist äggvitan.

Häll ner i glassmaskin eller ställ in den direkt i frysen. Låt stå i minst fyra timmar. 6 personer enligt receptet.

Krossa lite kex ovanpå glassen innan servering!
Källa: Allt om mat

 

 

 

