Currydoftande fisksoppa …

Currydoftande fisksoppa

På mitt handskrivna recept heter det – Fisksoppa a lá Smygeholm. Ett sånt där recept som suttit i receptpärmen, typ alltid. Mat, dofter, recept är ofta förknippat med minnen. Det gör mig alltid lite extra glad när man tar fram det där receptet som påminner om människor man tycker om. Här kommer ett basrecept. I vanlig ordning lägger man till och tar bort efter smak. Krämigare soppa, mer creme fraiche. I min soppa är det mer creme fraiche än i receptet. Men jag älskar lite mer krämiga soppor.

1 stor gul lök, 2 gröna paprikor, curry/currypasta, 2 fiskbuljong med vatten, dill, 2 dl vitt vin, 5 dl creme fraiche, dill, vit fisk och räkor. (Potatis var inte med i originalreceptet men det hade jag med sist jag gjorde soppan.)

Fräs hackad lök och paprikan (i lagom bitar) tillsammans med currypasta. Häll på  fiskbuljong och vatten. Hackad dill, lite cayennepeppar och lite paprikapulver, vitt vin och creme fraiche. Lägg även ner skalad potatis i bitar nu om du vill ha med detta. Låt småputtra tills potatisen är klar. Smaka av ifall det behövs mer kryddor. Lägg sen ner fiskbitarna och sist räkorna innan servering. Och självklart, ett gott vitlöksbröd till …

 

 

