Mjölkchokladpannacotta med dajm …

Mjölkchokladpannacotta

Jag var troligen sist ut att prova en Pannacotta. Vet inte varför jag alltid trott att det varit en dallrig puddingsvariant. Hm. Nu vet jag vad jag har gått miste om …

Fantastiskt gott. Och busenkelt. En bra kombination.

1,5 gelatinblad, 250 gram mjölkchoklad, 5 dl vispgrädde, 50 gram strösocker (ca 0,5 dl). Dubbeldajm, kakao och vispgrädde för garnering.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Hacka chokladen och den lägg den i en bunke. Koka upp grädde och socker och häll det i bunken. Rör runt tills chokladen smält. Lyft upp gelatinbladen ur vattnet och krama ur vätskan. Blanda i chokladröran och rör runt ordentligt så att den blandas ut. Häll upp i serveringsglas och ställ kallt i minst 3 timmar. Mina stod över natten i kylskåpet. Garnera före servering. Hacka dajm, vispa lite grädde och pudra över kakao. Receptet räcker till 6 personer.
Recept

Källa: Roy Fares – Sweet

 

 

