Shepherd’s pie …

Shepherd pie Irländsk lammpaj

Här kommer ett recept jag har väntat på att pröva riktigt länge. Vet inte varför det har dröjt men i helgen blev det ändå av. Fast inte. För jag gjorde inte som receptet. Jag hade inte lammfärs hemma utan det blev på blandfärs istället. Och så tärnade jag upp en aubergine som jag stekte på och sedan blandade ner i färsen. Blandade även i lite creme fraiche. Men kryddade på med HP-sås.

Nedan kommer receptet på Shepherd’s Pie, Irlänsk lammpaj eller Herdepaj om man nu vill vara lite mer svensk. Men använd annars vad du har hemma. Köttfärs i botten med potatismos ovanpå …  Täck hela färsen med potatismos.

Färs: 1 purjolök, 500 gram lammfärs, 2 tomater, 2 st vitlöksklyftor, 2 msk HP-sås, 2 msk worcestershiresås

Potatismos: 800 gram möjlig potatis, 1 dl mjölk, 1 dl grädde, 50 gram smör, 1 äggula, 2 dl riven cheddar, salt & peppar

Skala potatisen och låt den koka i lättsaltat vatten i ca 20 minuter tills den blir klar. Skiva och skölj purjolöken. Stek löken så att den blir mjuk. Lägg åt sidan när klar. Stek på färsen och blanda ner hackad tomat och vitlök. Krydda på med HP-sås och worcestershiresåsen. Låt puttra i fem minuter.

Häll av vattnet på potatisen och tillsätt övriga ingredienserna till moset men bara hälften av osten. Smörj en form, eller flera små med smör. Fyll på med färsen, sedan purjolöken, potatismoset och sen cheddarosten. Gratinera i ugnen i 250 grader i ca 10 minuter tills moset har fått fin färg.

Källa: Systembolaget

 

 

