Varm majsröra med vitlök …

Varm majsröra med vitlök

Efter att min kille hade ätit en god majsröra på restaurang för någon månad sen så ville han ha det till gårdagens grillning. Jaha. Enligt honom var den var mixad och hade smak av vitlök. Så det var det jag fick utgå ifrån när jag testade ihop någonting.

Majs på burk, vitlök, flingsalt och creme fraiche
För er som vill ha lite mer sting slänger ner starkare kryddor också

Jag började med att låta majskornen rinna av en stund. Lägg dom i en ugnsfast form (med lite olja i botten), in i ugnen tillsammans med pressad vitlök tills dom blir varma och får lite färg.  (Här kryddar ni ifall ni vill ha lite hetare). Hällde över i en bunke och mixade ihop till en röra. Smaka av med flingsalt. Om man vill kan man blanda ner lite creme fraiche så att den blev lite mer följsam i konsistensen. Smaka av ifall det behövs mera salt. Serveras varm.

Den blev en höjdare i smaken!
Överraskande gott då jag var lite skeptisk i början till en trist röra på majs …

Passar till ljus kött och fisk

 

 

