Brownie-Muffins eller nåt sånt …

Brownie Muffins choklad
Muffins Brownie choklad

Sommarfest med grannarna och jag ville ha ett gott muffinsrecept med choklad. Då skriver man till en livlina som kan det här med muffins – Evas Baknings svammel! Det var kärlek. Helt klart i min smak!! Mer som en Brownie än en muffins, vilket bara var positivt (för egentligen tycker jag att muffins är tråkiga).

Så, här kommer det magiska receptet!

Kaka: 120 gram choklad 70%, 100 gram smör, 25o gram strösocker, 1 tsk vaniljsocker, 3 ägg, 95 gr mjöl, 1 knivsudd salt
Topping: Hallon, philadelfiaost och florsocker

Smält smör, på låg värme i en kastrull, tillsammans med chokladen delad i bitar och låt svalna några minuter. Häll chokladblandningen över sockret och vaniljsocker och rör ihop. Blanda i äggen ett åt gången och rör ordentligt mellan varje. Häll i mjölet blandat med saltet och vänd ner det.

För att göra det hela smidigt hällde jag över den färdiga smeten i en kanna och hällde över i formarna. Det räckte till ca 20-25 st. Normalt brukar jag fylla ungefär 3/4 men eftersom denna inte innehåller något bakpulver så tog jag lite till. Gräddas i 175 grader, i ca 20 minuter

Egentligen var jag lite inne på att göra en topping med lakritssmak, men kände att det kanske blev lite trist färgmässigt så därför valde jag hallon. Men nästa gång skall jag byta ut hallon mot lakritspulver.

Jag tinade mina hallon och lade dom i ett durkslag så att dom fick rinna av sig lite. Sen tog philadelfiaost och rörde ner lite hallon i taget. Ville vara lite aktsam att röran inte blev för lös. Smaka av med lite florsocker om det behövs. När smakerna satt så mixade jag det hela. Men det var enbart för att jag ville spritsa ut toppingen och risken hade annars varit att hallonbitar fastnat i öppningen.
Recept

Bra källa till bakverk: Evas Baknings svammel

 

 

