Cheddarsoppa med valnötter …

???????????????????????????????

När jag berättade för kollegorna på jobbet att jag tänkte göra en Cheddarsoppa till förrätt rynkade dom på pannan, och var inte helt förtjusta över idén …
Men tji fick dom. Det är det som är så kul med nya recept. Det kan gå galet, eller så blir det spännande och gott. Den här blev en höjdare!

 

Receptet räcker till 4 koppar. Är ni fyra personer så skulle jag nog ändå ta mer än vad som det står i receptet …

1 gul lök, smör att steka i, 2 msk vetemjöl, 8 dl mjölk, 1 dl vispgrädde, 1 hönsbuljongtärning, 3 dl riven Kvibble cheddar, 0.5 dl valnötter

Skala och hacka löken. Fräs den i smör i en kastrull. Rör i mjölet och häll på mjölk och grädde. Smula ner buljongen. Låt koka några minuter. Ta av kastrullen från plattan och rör ner osten lite i taget så att den smälter. Rosta valnötterna i en torr stekpanna och lägg ner i soppan vid servering.

Jag gjorde soppan dagen innan. Inga problem. Den hade tjocknat till lite men när jag blandade ner lite grädde så blev den fin igen.

 

Källa: Arla

 

 

