Snurrade valnötsbaguetter …

???????????????????????????????

Första gången jag testade att låta ett bröd jäsa över natten. Smidigt måste jag säga. Passade gott till förra veckans Ratatouille-soppa. Eller vilken soppa som helst faktiskt.

2,5 dl nötter (valnötter/hasselnötter), 5 dl filmjölk, 15 gram jäst, 1 msk flingsalt, 1 msk honung, 1 dl grahamsmjöl, 7-8 dl vetemjöl special

Dag 1: Rosta nötterna i en torr stekpanna. Låt svalna. Blanda fil, jäst, flingsalt och honung. Rör tills jästen har lösts upp. Tillsätt 2 dl nötter (resten till garnering), grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet. Rör till en lös deg. Ställ kallt ca 12 timmar.

Dag 2: Stjälp upp degen på en mjölad bänk. Rulla ut till längder, ca 20 cm och vrid sen runt. (Jag gjorde fyra stycken.) Sätt ugnen på 250 grader. Ställ in en plåt i botten av ugnen. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 30 min. Pensla sen bröden med vatten och strö över de sparade nötterna. Ställ in baguetterna i mitten av ugnen. Häll en kopp med vatten på plåten i botten på ugnen. Stäng ugnsluckan. Grädda i ca 15 min, tills de har fått fin färg. Låt svalna på galler.

Källa: Allt om mat

 

 

 

