Soppa Ratatouille …

???????????????????????????????

Det här är ett sånt där recept som kan vara lite svår att återge exakt. Plus en grönsak eller någon annan spelar egentligen mindre roll.

1 aubergine, 1 Squash, 2 röd paprikor (1 till garnering), 1 gul paprika, 1 grön paprika, 2 gula lökar, vitlök, 2-3 burkar krossade tomater, 1 st grönsaksbuljong, 2-4 st creme fraiche, grädde

Skär grönsakerna i bitar. Jag fräste på både löken och auberginen tillsammans med några klyftor vitlök innan jag lade ner allting i en stor kastrull. (Inbillade mig att jag skulle få fram mer smak på auberginen om jag gjorde så.)

Höll över den krossade tomaten och ca 2 dl vatten och låt det koka tills grönsakerna blir mjuka. Fyll på med mer krossade tomater ifall det blir känns ”torrt”. Krydda av med kryddor efter önskemål. Jag hade i timjan, salt och peppar. Låt koka tills grönsakerna är mjuka. Mixa hela innehållet i kastrullen och häll sen på 2-4 st creme fraiche, efter smak och konsistens. Låt soppan småputtra i 30 minuter. Häll i grädde/alt vatten för dom mer medvetna, ifall soppan är för tjock i konsistensen.

Gott med ett korvspett till eller kanske ett kycklingspett med pesto …
Lite gott bröd också, det höll jag på att glömma.

Smaklig spis!

 

 

