Gör egna kex till osten …

???????????????????????????????

Oj, hade jag vetat att det var såhär busenkelt att göra egna kex hade jag gjort det för länge sen. Receptet fick jag av min arbetskamrat, hon i sin tur fick det av sin mamma, som in sin tur …

1 dl solroskärnor (jag tog hälften pumpafrön), 1 dl sesamfrön, 0,5 dl krossade linfrön, 2 dl vetemjöl alt dinkel, 1 dl kokande vatten, 2 msk olivolja

Rör ihop dom torra ingredienserna, blanda ner olja och det kokande vattnet. Rör ihop degen. Blir väldigt följsam (ta lite mer mjöl ifall den känns för kladdig). Lägg ut degen på ett bakplåtspapper. Platta till i den mån det går. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå och kavla ut brödet tunt. Ta bort det översta bakplåtspappret och skär upp degen i rutor med en kniv. Strö över flingsalt, och sen in i 150 grader, ca 45 minuter. Tills det har fått färg.

I det lite röda kexet i bakgrunden blandade jag i finhackad soltorkad tomat. Blanda och byt fröer och smaker efter önskemål!

 

 

 

 

