Kärleksmums eller Mockarutor …

???????????????????????????????

Måste kärleksmums vara fyrkantig??

Den roliga iden med den gröna kokosen och blommorna fick jag från bloggen Matstugan. Kokosen lade jag i en plastpåse och hällde ner några droppar karamellfärg tills jag fick önskad färg. Blommorna stansade jag ut med en blomstämpel i sockerpasta men det fungerar såklart lika bra med mandelmassa/marsipan. När jag sen stod där med min fina sommaräng ville jag inte skära sönder den utan jag ställde fram den som en rund kaka med en serveringskniv bredvid istället.

150 gram smör, 1,5 dl mjölk, 3 st ägg, 3 dl socker, 1 msk vaniljsocker, 3/4 dl kakao, 2 tsk bakpulver, 4 dl vetemjöl

Glasyr: 75 gram smör, 3/4 dl starkt kaffe, 0,5 dl kakao, 1,5 msk vaniljsocker, 5 dl florsocker + Kokos, ev karamellfärg och blommor

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret, häll i mjölken och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner vaniljsocker, kakao, bakpulver och mjöl. Tillsätt smör och mjölk. Blanda allting till en jämn smet. Häll smeten i en långpanna (ca 30×40 cm). Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Glasyren: Smält smöret i en kastrull, tillsätt kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker. Blanda väl.

Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna en stund innan du brer på glasyren. Strö sen över kokosen.

 

Källa: Arla

Kärleksmums med strössel  SONY DSC

