Fryst banan som blev en glass …

???????????????????????????????

Var lite fundersam över hur fryst banan egentligen skulle smaka. Lade in en liten bananbit i frysen häromdagen för att testa. Den blev, faktiskt riktigt god. Är själv lite förvånad.

Idag testade jag hela konceptet. Jag skalade en banan. Skar upp den i bitar och tryckte dit en glasspinne. In i frysen. Den låg inne ca 1 tim. Smälte sen choklad som jag doppade bananbitarna i. Nu kyler bananen ner chokladen väldigt fort så man får vara snabb ifall man vill att strössel skall fastna. Å andra sidan blir det ingen rinnchoklad när man lägger tillbaka ”glassen” på tallriken in i frysen. Lät den ligga i frysen ytterligare 10 minuter till efter att jag fått på choklad och strössel.

När jag gjorde min testbit häromdagen så låg den ganska länge i frysen och den blev genomfrusen. Lät den tina en liten stund och då blev den ätbar. Bananglassen jag gjorde idag låg bara i frysen i ca 1 timma och hann inte bli lika hård utan fick en väldigt god krämig konsistens.

Har sett fruktglassar lite här och var på nätet, men kommer tyvärr inte ihåg vem som gjort vilken fruktglass …

 

 

