Pulled Pork …

???????????????????????????????

Nu äntligen har även jag testat Pulled Pork! Och som alla andra blev jag glatt överraskad. Gott och busenkelt!

Det har dykt upp lite recept här och var, men valde receptet som Loppan Fixar lade ut för ett tag sen. Har testat flera roliga recept från henne tidigare så det här skulle nog bli lika bra.

Fläskkarré, gul lök, vitlök, 1 flaska BBQ-sås

Mängd? Jag höftade lite. Tänkte att när jag ändå skulle göra långkok så körde jag på rejält. Köpte två bitar fläskkarré på 1 kg vardera. Hällde olja i botten på min gryta. Saltade och pepprade köttet som jag sen lade ner i grytan. Runt omkring lade jag grovt hackad lök och vitlök. Några stycken. Sen hällde jag på BBQ-såsen ovanpå köttet så att det täckte ovanpå. Sen hällde jag på lite till för säkerhetsskull. På med locket, in i ugnen på 125 grader i ca 6 timmar. Klart!

Efter några timmar började det dofta gott i köket. När köttet är färdigt lossnar det enkelt när man drar isär det med en gaffel. Blanda runt det med vätskan i grytan. Man kan självklart servera köttet på olika sätt. Jag valde att servera det tillsammans med tortillabröd, hackad rödlök, hackad tomat, guccamole och en vitlöksås.

Dagen efter, eftersom det blev en del kvar skar jag upp en fralla och lade in köttet och lite sås. Underbart.

Källa: Loppan fixar

 

 

