Egen mjukglass …

???????????????????????????????

Nu kan man göra egen mjukglass hemma, tack vare Arlas färdiga mjukglass-kit.
Finns i tre smaker. Vanilj, jordgubb och choklad.

Man vispar upp glassröran som finns i förpackningen. (Man behöver inga andra ingredienser.) In i frysen ca 3,5 timma och sen tar man ut den och vispar (för hand) tills den blir följsam. Enklare kan det knappast bli. Jag använde sen en sprits till glassen för att få till den rätta snurren i struten. Den smälter ganska snabbt (men kanske för att jag hade lite fotograferingstid innan servering). Idag har jag provat vanilj och vi var överens om att det är mjukglasskänsla över det. Har även köpt jordgubben. Den får jag testa imorgon.

Uppdatering: Jag har nu även provat jordgubben. Hade hoppats på lite mer smak av jordgubb. Vaniljen var godare. Dock smälter glassen snabbt. Oavsett fotograferingstid eller inte. Man får jobba snabbt helt enkelt. Obs! Det funkade obra när jag lät den stå ett dygn i frysen. Det blev inte samma konsistens när den skulle tina. Så försök planera glassätandet med tiden på förpackningen …

 

 

