Glassrecept till glassmaskin …

???????????????????????????????

Jag ingår i skaran som älskar glass året om! Var lite sådär skeptisk när jag fick en glassmaskin men upptäckte att den hemgjorda glassen slår det mesta man köper. Om man vill smaksätta glassen med en smak är det en bra ide att göra det i mjölken. Ex blanda ut kakao i mjölken och sen först när glassen är färdig i maskinen blandar man ner ex chokladbitar och nötter. Ibland har jag kokat upp mjölken med smaken (ex kokos, eller någon godis som smälter) och sen låtit den svalna innan jag gör klart blandningen. Ni förstår principen. Smaksatt mjölk.

3 äggulor, 1,2 dl socker, 2 tsk vaniljsocker/vaniljstång, 2,5 dl mjölk 3%, 2 dl vispgrädde

Vispa äggulorna, sockret och vaniljsockret/fröna från vaniljstången tills det är luftigt. Tillsätt mjölken under omrörning. Vispa grädden ganska hårt. Vänd ner de övriga ingredienserna i den vispade grädden. Häll ner i glassmaskinen och låt gå ca 30-40 minuter. Häll sen över i en burk och låt stå ytterligare några timmar i frysen.

 

Att tänka på är att bär/frukt med mycket vatten blir väldigt hård i glassen.
Ett bra tips är att lägga in en liten bit av ingrediensen i frysen först och testa ifall det blir stenhårt eller får en bra konsistens.

Jag tycker om att det finns en extra ingrediens i glassen. Ex nötter eller chokladbitar som gör att det blir lite tuggmotstånd.

Och näe, hemmagjord vaniljglass blir inte vit tack vare äggulorna. Pistageglass blir inte grön och lakritsglass är inte svart.

 

Sök på ordet glass i bloggen för inspiration på smaker eller kika in på fliken – Glass i stora lass

 

Ingen glassmaskin? Det går bra ändå. Blanda lika ovan och häll över i en bunke i frysen. Dock behöver du blanda runt glassröran några gånger innan den fryser helt.

Köpa glassmaskin? Det finns olika varianter. Min variant, vilket jag tycker är en fördel är att det bara är en frysplatta man lägger in i frysen. Inte hela bunken! Min Philips Glassmaskin har varit en höjdare. Lätt att använda, lätt att diska. Och liten plats i frysen. Ett bra val.

 

 

Källa för grundreceptet: Philips

 

