Äppelkompott till vaniljglass …

S

Med inspiration från förra veckans glöggprovning, där jag fastnade för en vit äppelglögg, anpassades helgens dessert till just den glöggen. Äpple, vaniljglass och kall vit glögg …

Om man kokar upp lagen innan man lägger ner äpplena är det enklare att fortfarande ändra smakerna. Receptet innehåller inga nötter. Men jag tror nog att nästa gång jag gör denna kompott skall jag hacka ner lite nötter. Byt ut kryddor efter smak.

1 kg äpplen, 1 kanelstång, 2 msk färsk riven ingefära, 1 tsk curry, 4 dl strösocker, 2 dl äppelcidervinäger, 2 dl russin och 0,5 tsk salt

Koka upp lagen och smaka av. Lägg ner tärnade äppelbitar (utan skal och kärnor). Låt sjuda tills frukten är mjuk.
Källa: Tasteline / Liselotte Forslin
(Grundreceptet var med lök men då jag anpassade den till en dessert så tog jag bort löken)

 

 

