Chevre på fikon- & nötbotten …



Det här receptet överraskade stort och blev en ny favorit! Men det skall erkännas att jag var lite skeptisk när jag såg den gryniga massan med fikon och valnötter. Men det gick snabbt över när jag började jag kakor av röran.

Mixa 250 gram torkade fikon (skär bort grenbitar) och 150 gram valnötter till en fin massa. Gör små kakor och ställ in i ugnen på 150 grader i ca 10 minuter. Provsmaka en ljummen så förstår ni vad jag pratar om när jag säger att fikonkärnorna ger en häftig krispighet, ställ sedan resten åt sidan för att svalna.

Blanda chevre och lite creme fraiche efter smak till en god röra. (Creme fraichen är lite för att göra den följsam). Bred på kakorna och toppa med lite tomat. Tomaterna gjorde stor skillnad i helheten så skippa inte dom …

Originalrecepet är egentligen en hel tårta med ungsbakade tomater ovanpå. Det receptet finner ni på facebooks – Loppan fixar

 

 

